سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مذهب عشق

بازشناسی هویت ایرانی_اسلامی

راستش من و آقا سهیل تصمیم گرفتیم از این بعد تو این وبلاگ فضایی فراهم کنیم که بتونیم با رفقا کتابهایی رو که خوندیم به اشتراک بگذاریم.
یه بخش آزمایشی جدیدم به اسم کتابهای درخواستی افتتاح کردیم که دوستان می تونن از طریقش کتابهایی که نیاز دارند رو به ما معرفی کنند و ما هم درحد توانمون برای دانلود در اختیارشون بزاریم.
کتابی که امروز برا معرفی کردن انتخاب کردم یه اثر زیبا و به یاد ماندنی از دکتر علی شریعتیه:

بازشناسی هویت ایرانی اسلامی

کتاب باز شناسی هویت ایرانی و اسلامی دارای پنج پخش به شرح زیر است:
1-تاریخ ایران اسلامی تا صفویه
2-بازگشت به خویش
3-تولد دوباره اسلام
4-دریغ ها
5-ضمیمه ها( که دارای دو بخش است)
الف-تشیع
ب-ممالک همجوار
بزرگترین بیماری در یک اندیشه، عوام زدگی و مظهر عوام زدگی، تعصب شدید است که باعث میشود که ابزار تبدیل به هدف بشود و هدف از بین برود.

دیکتاتوری و آزادی، از اینجا ناشی نمی شود که یک مکتب خود را حق می شمارد یا ناحق، بلکه از اینجا ناشی می شود که آیا حق انتخاب را برای دیگران قائل است یا قائل نیست. باید بین دعوت همه به اسلام با تحمیل اسلام بر همگان تفاوت قائل شد.
تحمیل اسلام بر همه کاری است که پیش از همه، قرآن خود، آنرا نفی کرده است:
لا اکراه فی الدین، قد تبین الرشد من القی
اجبار و فشاری در دین نیست، رشد از غی باز شناخته شده است
در این ایه فشار و اکراه، یا دیکتاتوری مذهبی به صراحت نفی شده است.

قابل مطالعه و پر معنی است که فقهای خشک و قضات دستگاه خلافت، روشنفکران آزاده ای را که به قشریات مذهبی و ظواهر رسمی و عامیانه و دیکته شده ی مذهبی پای بند نبودند و یا دارای عصیانهای فکری فلسفی بودند و یا افکار مذهبی آزادانه ای داشتند و یا کسانی را که می خواستند به این جناح فکری متهم کنند، عموما زندیق می خواندند.

پیش از اسلام سبز رنگ مزرعه بود و آبی رنگ آسمان و آفتابی رنگ طلا و خاکستر و نقره... و پس از اسلام سبز رنگ شعار محبت علی شد و رنگ نخلستانهای خرم علی شد و آبی رنگ دوست داشتن شد و آفتاب رنگ عشق شد و خاکستری رنگ میعادگاه با دوست شد.

اسلام معجزه اش کتاب است و زیبایی سخنش، و عرب اصلا خط نداشت و یک صفحه کتاب نداشت. اسلام قلم را عزیزترین هدیه ی دینی و خدایی می داند و آنرا حلقه ی مقدس پیوندی زیبا و بزرگ و راستین و بدان سوگند یاد می کند و مریم را که با روح القدس ازدواج میکند و با کلمه مادر میشود می ستاید و عرب اینها را چه میفهمد؟
او دنیایش دنیای شمشیر است و غارت و برده و شتر و بتهای خمیری و خرمائی و سنگی، اسلام پیام نور دارد و گرما و صداقت و ایمان و عشق بزرگ و طواف کعبه و ذبح اسماعیل و عرب آرزویش اینها نیست.
او کعبه را هم که میستاید و آباد نگه می دارد نه برای کعبه است و نور خدا. برای رونق مکه است و رواج بازار تجارت و سیادت قریش.
اسلام اینها را میدانست و تاریخ نیز آنرا نشان داد و نشان داد که اسلام در میان عرب ظاهر شد و پیامبر اسلام عرب را به خویش خواند، اما هر جا از اسلام شناسی سخنی هست و فرهنگ غنی اسلام و تمدن درخشان و گرانبهای اسلام، در بیرون از عربستان است و در غیر عرب..

برای من که کتاب خیلی مفیدی بود، امیدوارم شما هم استفاده ی لازم رو ازش ببرید و در ضمن ما رو از نظرات راهگشاتون محروم نفرمایید.


+ نوشته شده در جمعه 88/12/14ساعت 7:2 عصر توسط لئون نظرات ( ) |