سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مذهب عشق

شرک(2)

انواع شرک: شرک گاهی صریح و آشکار است، مشرک رسما به چند خدا(چند بت) معتقد است، خدایان متعدد در دینش مشخص هستند، و مبارزه با این شرک آسان است، چنان که پیامبر(ص) با آن مبارزه کرد و پیروز شد. و دیگر شرک "مزمن" است که در لباس توحید،همسان شرک مذهبی عمل میکند. مبارزه با این شرک بسیار دشوار است.همچنانکه علی جنگید و شکست خورد. شرک مزمن در تاریخ اسلام، مسیح و یهود دیده میشود.
موسی با توحید به جنگ شرک فرعون میرود، اما بعد جانشینانش(روحانیون دین موسی) شرک اجتماعی و نظام فرعونی را در زیر پوشش توحید موسی، تجدید میکنند و یهوه(که خدایی واحد است) نقش خدایان فرعون را به عهده میگیرد. مسیح می آید و معبد دین را از دست کاسبانی که دکان دین فروشی گشوده اند و اشیا دینی و مقدس می فروشند، رهایی میبخشد. او برای اولین بار شعار توحید را در غرب اعلام کرد و دنیا را( به خصوص دنیای روم و یونان را) با توحید آشنا کرد.اما بعد وارثانش سه خدایی را از متن کتاب و پیامهایش بیرون میکشند، تا سه بعدی بودن طبقه حاکم را توجیه کنند.
شرک خانوادگی: در شرک خانوادگی، هر طبقه ای، یک دسته خدایان طبقاتی داشت و خدایان بسیاری از خانواده ها در منزل بود و در خانه از آنها نگه داری میکردنند. این خدایان بسته بودن خانواده و طبقه را توجیه میکنند و طبقه و خانواده بسته، یعنی خانواده و طبقه ای که فرد نمی تواند از آنجا به خانواده و طبقه دیگر منتقل شود و خانواده و طبقه، چون برج و باروهای تسخیرناپذیری محفوظ می ماند و برج و باروهای بسته که بسته بودن، ثابت بودن و لایتغییر بودن یک خانواده و یا یک طبقه را توجیه میکند و شکل میدهد، عبارتست از خدایان اختصاصی طبقاتی و خانوادگی.
شرک طبقاتی: خدایان طبقاتی، خدایانی هستند که اختلاف میان طبقات و "کاست" های اجتماعی را به صورت دیوارهای نفوذناپذیر میان طبقات، موجه نشان میدهند که سمبل و خالق و رب و خداوند هر طبقه از طبقه دیگر جداست، و همانطور که خدایان این طبقات یکی نیستند، مخلوقین این خدایان نیز نمیتوانند یکی باشند،چون اختلاف ذاتی و جوهری دارند.
شرک نژادی: شرکی است که خدای ایرانی را از خدا یونانی جدا میکند، و خدای این دو را از خدای  هندو و هر سه را از خدای چین و این خدایان گوناگون( مثل ویشنو، اهورامزدا، زئوس) که از هم جدا و مختلفند، سه نژاد مختلف  هند و ایران و یونان را و جدایی اینها را  و جنگ  میان اینها را و اصولا اختلاف ذاتی و عنصری میان آنها را در تاریخ و برای همیشه توجیه میکنند.
م.آثار 14، ص 318       م.آثار 16 ، ص 133
معلم شهید دکتر علی شریعتی

* برای گوش کردن به موسیقی وبلاگ از اینترنت اکسپلورر استفاده کنید.


+ نوشته شده در یکشنبه 90/5/23ساعت 11:43 عصر توسط سهیل نظرات ( ) |